Na wydziale Grafiki na ASP w Gdańsku egzamin wstępny na ten kierunek składa się z dwóch etapów:
I etap – egzaminy z rysunku, malarstwa i egzaminy kierunkowe z projektowania.
II etap – rozmowa z komisją + przegląd teczki kandydata.
I etap egzaminu na grafikę to egzamin praktyczny. Obejmuje cztery pomniejsze egzaminy: z malarstwa (martwa natura), z rysunku (postać) i dwa zadania z projektowania graficznego (np. logo, plakat, ilustracja). Na tym etapie możecie otrzymać 120 punktów, a żeby przejść i być dopuszczonym do kolejnego etapu, potrzebujecie minimum 65 punktów. Wydaje się to niewiele, ale w rzeczywistości co najmniej połowa ludzi odpada przed drugim etapem.
W 2018 do drugiego etapu przeszło ok. 80 osób ze 150 zdających. W 2019 było to już 39 osób na 169 chętnych.
Po pierwszym etapie zazwyczaj następuje dzień przerwy, a (mniej więcej) do 15:00 podawane są wyniki I etapu. Jeżeli znajdziecie się na liście osób, które miały powyżej 65 pkt, przechodzicie do II etapu, czyli rozmowy kwalifikacyjnej z prezentacją teczki.
Na grafikę w Gdańsku na jedno miejsce przypada mniej więcej 5 kandydatów. W 2018 roku było to 5-6 osób na miejsce, w 2019 było to już prawie 7 osób na miejsce. Konkurencja i wymagania również są duże.
Martwa natura
Gdy wejdziesz do sali, sam możesz wybrać sztalugę, przy której będziesz pracował. Wybierając miejsce, od razu miej na uwadze kompozycję, jaką będziesz malował. Nie spodziewaj się ładnie ułożonej, harmonijnej konstrukcji, zaprojektowanej na bazie spirali Fibonacciego. Najpewniej będziesz postawiony przed garstką przypadkowo rozrzuconych przedmiotów.
Przez ostatnie kilka lat wyglądało to mniej więcej tak, że w każdej z ok. 15 pracowni były ustawione dwie martwe natury. Większość z nich jest dopasowana kolorystycznie. Zdarzają się jednak takie, które wyglądają, jakby egzaminatorzy wrzucili na stół najbrzydsze i najbardziej niepasujące do siebie przedmioty. Albo po prostu wszystko, co znaleźli na śmietniku przed budynkiem.
Układaj martwe natury, które mają najróżniejsze faktury i desenie – deski, kawałki plastiku, szkło/butelki, materiały i draperie. Ucz się malować różnego rodzaju tekstury. Próbuj malować najróżniejsze przedmioty, kształty, kolory.
Egzamin z rysunku to zazwyczaj studium postaci. Do niedawna modelka była często w bieliźnie, ale w 2019 był to już akt. Dobrze jest więc ćwiczyć rysowanie ciała, „fałdek” i zarówno młodych, jak i starszych modelek. Bo nie ma co ukrywać – większość modelek na egzaminie jest już starsza. Warto także skupić się na proporcjach, a także na pracy nad światłem i cieniem. I oczywiście nad tempem, bo mimo tego, że na rysunek mamy 4 godziny, to niektórym może to zwyczajnie nie wystarczyć.
W trakcie tego egzaminu masz za zadanie wykonać za pomocą różnych technik plastycznych (malarstwa, rysunku, kolażu itd.) takie projekty, jak na przykład: logo, znak, plakat itd.
Zadania te są podzielone na dwa bloki. Rano jedno zadanie, kolejne w drugiej turze. Przyjęło się już mniej więcej, że jedno jest bardziej projektowe, a jedno bardziej ilustracyjne.
W 2018 pierwszym zadaniem było wykonanie dwóch kompozycji literniczych na temat „Sztorm i Flauta” na formatach 30×30 cm. Każde słowo miało zostać wykonane na oddzielnym kartonie/brystolu, ale jednocześnie miały tworzyć parę. Trzeba było w sposób abstrakcyjny przekazać to, co te słowa znaczą, za pomocą jedynie (i wyłącznie tych konkretnych) liter. Drugim zadaniem było wykonanie plakatu na formacie 50×70 na temat „Życie wewnętrzne”. Trzeba było pamiętać, że liczyła się oryginalność pomysłu, ale i schludne, estetyczne wykonanie. Jednocześnie nie mogło być to zbyt skomplikowane – w końcu jest to plakat, nie ilustracja.
W 2019 pierwszym zadaniem było wykonanie dwóch odpowiadających sobie znaków na temat „Przed i Po”. Głównym wymaganiem było korzystanie tylko i wyłącznie z koloru białego i czarnego. Drugim zadaniem był plakat „Autodestrukcja”. W obydwóch zadaniach było podkreślane przez egzaminatorów, że liczy się oryginalność pomysłów i dobre wykonanie projektu.
Aby przygotować się do tej części egzaminu, bądź na bieżąco z rynkiem projektowania graficznego. Twórz sobie bazę inspiracji i śledź pracę profesjonalnych grafików i ilustratorów. Spróbuj także spisać sobie tematy z zeszłych lat i po kolei przerób każdy z nich.
We wcześniejszych latach pojawiły się między innymi takie tematy, jak człowiek i morze (znak), black&white (plakat), Sąd Ostateczny (kompozycja liternicza), Ctrl X + Ctrl Z, tryptyk pod tytułem „Lalala” itd.
Kurs rysunku online z podstawami możesz przejść tutaj.
Profesorowie z gdańskiej ASP zwracają uwagę na to, jak kandydat prezentuje się w całości. Dlatego patrzą nie tylko na prace, ale również na to, jaki jest charakter danej osoby, co ją interesuje. Dlatego w swojej teczce warto jest pokazywać to, co lubimy robić najbardziej – konkretne tematy, techniki itp.
Każdy egzamin jest na 30 pkt, ale trzeba mieć co najmniej połowę z każdego, by przejść do kolejnego etapu. Próg punktowy z całego pierwszego etapu to 65/120 pkt.
Ilość zdających:
2018 – 148
2019 – 169
Limit przyjęć: 25
Matura w ogóle nie jest brana pod uwagę. Wystarczy ją zdać.
Brak stresu to podstawa!
Dobrze się wyśpij przed egzaminem. Rysowanie czy projektowanie przez dwa dni po 8 godzin dziennie (i to w stresie!) jest męczące.
W komisji również siedzą ludzie, więc zachowuj się tak, jak na co dzień i pokaż siebie.
Na egzamin praktyczny zabierz ze sobą:
Na egzamin możesz przyjść ubranym dowolnie, ale schludnie. Można pokazać swój styl, ale trzeba pamiętać, że jest to jednak egzamin państwowy.
Wygląda to mniej więcej tak, że wołane jest po ok. 10 osób z listy (alfabetycznie). Wszystkie wchodzą, rozkładają swoje teczki w wyznaczone miejsca i wychodzą. Asystenci potem wołają po kolei każdą osobę z grupy, a komisja przeprowadza z nią rozmowę.
Komisja często najpierw pyta o wszystkie podstawowe informacje – skąd jesteś, do jakiej szkoły uczęszczałeś, dlaczego akurat te studia? Potem przechodzą do twoich prac. Zazwyczaj pytają o rzeczy/tematy, które najbardziej się wyróżniają z teczki. Prawie zawsze także komisja pyta o nasze prace egzaminacyjne, głównie projektowe – dlaczego akurat taki pomysł, co chcesz tym przekazać itd.
Nie wiesz, jak się zabrać do tworzenia teczki? Nikt nie wie. Doświadczeni studenci ASP mogą wam potwierdzić, że pomiędzy tym, co oni uważają na temat swoich prac i prac swoich kolegów, a tym, co o tych pracach sądzą profesorowie, nie ma żadnej zależności. Jednak jeżeli chcesz stworzyć ciekawą teczkę, postaraj się pokazać całe spektrum Twoich możliwości. Nie sil się na oryginalność ceną techniki ani na odwrót, lecz znajdź balans między jednym a drugim. A gdy już będziesz prezentował swoje prace komisji, najważniejszą umiejętnością okaże się wbrew pozorom Twoja „gadana”. Dla egzaminatorów, zarówno na egzaminie wstępnym, jak i w trakcie studiów, ważne jest, abyście umieli obronić i uargumentować swój pomysł lub technikę.